meta

Meta tags, 2 die je moet kennen.

Elke pagina van je website heeft meta tags dat je misschien niet direct ziet.
Je pagina is namelijk opgebouwd uit html code. Een browser kan deze code interpreteren en laat dan de juiste content zien. Wil je dit zelf zien? Rechts click op een willekeurig web pagina en click op “bron weergeven/view source”.

Maak je geen zorgen als je een CMS gebruikt en geen techneut bent zal je niet vaak te maken hebben met deze code. Je kan gewoon via de beheer omgeving van je CMS je content invoeren en vorm geven. Maar je zal wel ervoor moeten zorgen dat je meta tags goed staan voor je SEO.

Meta tags?

Meta tags zijn specifieke stukjes html code die informatie bevatten over de pagina waar ze zich op bevinden. Ze zien er ongeveer zo uit:

<meta property=og:title content="Undefine - op zoek naar gratis seo">

Zoekmachines kijken naar deze meta tags voor wat extra informatie over je pagina. Omdat ze niet hetzelfde hoeven te zijn als de zichtbare content op je pagina is het een mooie plek om informatie “speciaal” voor de zoekmachines te plaatsen.

Gebruik je een CMS met een SEO plugin, dan zal die plugin de meta tags vaak al voor je regelen. Bij WordPress zijn de 2 bekendste YoastSeo en Rankmath. Beide maken het vrij simpel om je meta tags te beheren en vorm te geven, gewoon vanuit je beheer omgeving waar je ook al je content invoert.

De belangrijkste meta tags zijn de title en de description tags. Deze geven zoals je al zal vermoeden de titel van je pagina aan en ook een korte beschrijving van je pagina.

meta

Title meta tag

Voor de title tag is het best om je te houden aan ongeveer 60 characters. Het moet dus niet langer en liefst ook niet korter. Verder is het belangrijk dat je in de title je hoofd keyword(s) verwerkt op een zo natuurlijk mogelijke manier. Je kan ook een emoticon erin verwerken om het aantrekkelijker te maken om op te clicken.

Je title tag is namelijk hoe jou pagina in de google resulaten genoemd zal worden. Los van het feit dat je hoog wil komen in de resulaten wil je ook dat erop geclicked zal worden. Je kan er ook aan denken om er een sterk aansprekend woord in te doen zoals bijvoorbeeld: Nieuw, Gratis, Updated etc.

Description meta tag

De description tag bevat een beschrijving van je pagina en moet niet langer zijn dan 160 characters. Langere beschrijvingen worden op 160 characters afgesneden en de rest zal dus niet getoond worden in de zoek resultaten.
Ook hier is het belangrijk om je keywords in te verwerken op een natuurlijk manier. Het is zeker niet de bedoeling om het overduidelijk vol te proppen met keywords. Zoekmachines zullen dit snel doorhebben en het zal je dan ook niet helpen om beter te scoren in de resultaten.

Homepage

De homepage van je website heeft natuurlijk ook een title & description meta tag. Het verschil met je andere pagina’s is dat je hier informatie in plaatst van je site als geheel.
Dus in de title meta tag plaats je de naam van je site en in de description tag plaats je een beschrijving van je site.
Google zal deze informatie plaatsen bij de link naar homepage (waar anders..😉) .

url/Permalink/slug

De url naar je webpagina is geen meta tag, maar zal in SEO plugins vaak in hetzelfde stukje behandeld worden. Je moet er namelijk voor zorgen dat de links naar je pagina’s er goed uitzien.
Hou ze rond de 75 characters en je kan er wat keywords in verwerken. Indien mogelijk kan je ze het liefst simpel en leesbaar houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *