keywords

Keywords

Wanneer je begint aan SEO, zal je waarschijnlijk heel vaak deze term voorbij zien komen. Ze zijn misschien wel het meest besproken/beschreven onderdeel van SEO, maar of ze ook de belangrijkste zijn laat ik in het midden.

Maar wat zijn keywords dan?

Keywords zijn zoekwoorden, dit is wat mensen invoeren in google om te (proberen) te vinden waar ze naar op zoek zijn. Als jij deze zoekwoorden op je site hebt staan dan zal je in de resultaten verschijnen van google. Klinkt simpel toch? Helaas is de realiteit dat voor de meeste zoekwoorden je verreweg niet de enigste zal zijn die ze op zijn website heeft staan (hetzij bewust of per toeval). Dus alhoewel je in de resultaten zal zijn voor die specifieke keywords, kan het best dat het op pagina 215 van de resultaten is. Je begrijpt dat niet heel veel mensen je daar zullen vinden…

Vandaar dat ik dus zei dat zoekwoorden niet de meest belangrijkste SEO onderdeel zijn, maar slechts een (belangrijk) deel van het geheel.

zoekwoordplanner

Keyword onderzoek

Vaak lees ik dat voor je begint, het belangrijk is om uitvoerig keyword onderzoek te doen. Keyword onderzoek houd in feite in dat je nagaat hoeveel er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht (de zoekvolume) en ook niet onbelangrijk, hoeveel concurrentie er is voor dat zoekwoord.

Die informatie kan je krijgen door gebruik te maken van een “keyword tool” of in gewoon nederlands een “zoekwoordplanner”.
Er zijn een flink aantal van deze tools, zowel gratis als betaalde versies, maar het komt erop neer dat ze je allemaal wat kunnen vertellen over je keyword. Vaak geven ze ook nog wat suggesties over additionele keywords die verwant zijn aan de keyword die je hebt ingevoerd.

Ik laat de betaalde versies even voor wat ze zijn, dit zijn een paar van de gratis keyword tools die ik gebruik:

  • Google ZoekwoordPlanner
    Dit is een tool van Google zelf, origineel eigenlijk bedoeld voor het controleren van zoekwoorden waarvoor je een advertentie wil tonen bij Google. Maar ook handig als je de info over keywords wil gebruiken voor je site/blog SEO.
  • Ubersuggest
    Deze zul je ook vaak tegenkomen op verschillende blogs, dat komt omdat het een goeie tool is, die ook nog (deels) gratis is. Ik zeg deels omdat je na inloggen en toestemming geven tot beperkte toegang van je google account er per dag een aantal keer een zoekwoord check mag doen. Als je aan het limiet zit, zal je 24u moeten wachten voor je weer verder kan.
    Choose wisely! 🙂
  • Keywordtool.io
    Naar mijn mening, de minste van de 3. De informatie over concurrentie en zoekvolume zit achter een “paywall” (eerst betalen voor je het kan zien). Maar het geeft wel een flinke lijst met alternatieve suggesties voor je keyword.

Meer informatie over bovenstaande tools kan je hier vinden: 3 gratis Keyword planners. Voor deze post hou ik het bij ze gewoon even genoemd te hebben.

Tijd voor Longtail

Ik heb het nu al zeker 2x eerder in deze post gehad over alternatieve suggesties die je zal krijgen voor je keyword. Deze alternatieve suggesties zijn super waardevol!

Dit is omdat de meeste mensen niet altijd in google zoeken naar 1 bepaald woord (okay, misschien vaak wel, maar zeker niet altijd!).
Ze zoeken naar een combinatie van woorden. Neem b.v het onderwerp van deze site “SEO”. Tuurlijk zullen er mensen zijn die SEO in google intypen en krijgen er dan miljoenen resultaten voor terug.

Maar er zijn ook veel mensen die bijvoorbeeld naar SEO zelf doen zoeken. Deze zoekterm wordt een longtail keyword genoemd. Een zoekterm die bestaat uit meer dan 1 woord dus.
Vaak is er op deze longtail keywords minder concurrentie en heb je dus meer kans op die gevonden te worden. Bekijk en gebruik deze longtail keywords dus goed in je artikelen/product beschrijving/ etc.

Okay, ik ga mijn keywords in elke zin gebruiken!

Umm, nee doe dat liever niet. Zoekmachines worden steeds slimmer, eigenlijk veel slimmer dan we denken dat ze zijn.
Simpel gezegd proberen ze steeds meer ons (een google gebruiker) na te doen, op die manier proberen ze steeds beter de resultaten te geven die wij ook echt zoeken.
Dus als je in elke zin je keywords gaat gooien, dan hebben ze dat vrij snel door en vinden ze je minder relevant. Gebruik je keywords op een natuurlijk manier in je content, als het een normale gebruiker niet zou opvallen dan zit je goed. Maar als iemand je content leest en erna alleen nog maar je keyword kan uitspreken is het wellicht ietsje teveel…

Schrijven maar!

Je bent nu misschien aan het denken over welke zoekwoorden goed passen bij je content en hoe je ze erin kan verwerken. Dat is goed!
Wat misschien iets minder goed is, is dat je content gaat bedenken bij zoekwoorden die je hebt ontdekt die geen concurrentie hebben, maar wel hoge zoekvolume. Het lijkt heel aantrekkelijk omdat je jezelf als helemaal ziet scoren met deze zoekwoorden, alleen is het schrijven over iets waar je geen interesse in hebt best lastig.

De gouden combinatie is natuurlijk om een onderwerp/product/nice te vinden die zoekwoorden heeft die weinig concurrentie hebben, hoog zoekvolume en die je zelf ook nog interessant vind of kan gaan aanbieden.
Heb je dat, dan ben je al heel goed weg.
Maar die zoekwoorden he, die moet je niet alleen in je content verwerken.
Wat dacht je van waar we in de volgende post naar kijken? Alles is uiteindelijk ook Meta!

Keywords, Keyword tool, zoekwoordplanner

keywords gebruikt voor dit artikel.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *