ahrefs webmastertools

Ahrefs Webmaster tools

Tussen de posts over SEO handelingen ik allemaal toepas op deze site wil ik het even hebben over een nieuwe tool die ik onlangs ben tegengekomen.

Ahrefs

Ahrefs zal je vaak tegenkomen als je bezig bent met SEO. Ze zijn voornamelijk bekend van hun betaalde tools. Deze zijn zover ik kan beoordelen van beschikbare informatie erg goed. Maar gelukkig heeft Ahrefs ook enkele goede gratis tools beschikbaar waaronder sinds kort de Ahrefs Webmaster Tools.

Wanneer je bezig bent met SEO wil je natuurlijk ook een beetje een beeld hebben van hoe je er ongeveer voor staat. Zijn al je pagina’s goed bereikbaar, hoeveel interne links heb je, etc, etc.
Tot voor kort gebruikte ik hiervoor alleen de Google Search Console, dit is de opvolger van Google Webmaster tools.

De search console geeft aan welke pagina’s van je site al zijn geindexeerd (opgenomen in de resulaten), welke fouten er zijn gevonden, welke pagina’s mobiel vriendelijke zijn etc. In combinatie met PageSpeed Insights geeft dit een vrij goed beeld van hoe je site erbij staat en waar je eventueel verbeteringen kan aanbrengen.

Nu heb je dus ook de webmaster tools van Ahrefs! Deze bieden natuurlijk niet alle functionaliteit die je krijgt bij de betaalde diensten van Ahrefs. Je krijgt echter wel een aantal leuke tools die je kunnen voorzien van waardevolle informatie namelijk. Voor je aan de slag kan moet je je site aanmelden in de ahrefs webmaster tools door het toevoegen van een “project”.


Je zal moeten bewijzen dat je de eigenaar bent van de site die je toevoegd, dit kan op verschillende manieren. De makkelijkste manier is door je site te importeren vanuit Google Search Console. Je hebt daar immers ook al bewezen dat je eigenaar bent van je site.
Eenmaal je site is toegevoegd kun je aan de slag.

Ahrefs Site audit


Dit is misschien wel het leukste deel, je kan een crawl starten van je webite en krijgt dat een vrij duidelijk rapport van o.a
– een gezondheids score (de verhouding tussen goede en minder goede aspecten)
– hoeveel urls gecrawled zijn
– welke “issues” zijn gevonden (zaken die je aandacht verdienen)
– De pagina’s die te korte titels hebben voor seo
– Hoe het zit met je meta beschrijvingen
– Hoeveel 301 redirects je hebt
– Als er duplicate (dubbele) content is
– nog veel meer.

Veel van de bovenstaande punten zul je hoogstwaarschijnlijk al redelijk onder controle hebben als je WordPress gebruikt in combinatie met een van de bekende SEO plugins zoals Yoast of Rankmath. Maar mocht geen WordPress gebruiken dan kan de Site audit je heel waardevolle inzichten geven.

Er is nog meer te zien


Zoals je in bovenstaande screenshot kan zien, zijn er nog veel meer tools die je kan uitproberen in de ahrefs webmaster tools. Je komt trouwens in dit overzicht door te clicken op bijvoorbeeld “Domain rating” bij je project pagina (zie screenshot 1).
Nog niet alles is in het nederlands vertaald, dus je zal nog vaak engels en nederlands door elkaar tegenkomen. Dit is wat mij betreft niet storend en het altijd duidelijk wat de bedoeling is.

Er is teveel om nu op elke onderdeel van de webmaster tools in te gaan. Ik zal hier een aparte pagina voor maken waarbij ik in wat meer detail de belangrijkste onderdelen kan beschrijven.

Backlinks checken

backlinks

Welk onderdeel wel erg handig is om nu al te bekijken is je Backlinkprofiel.
Je kan hier zien hoeveel en welke andere sites links naar jou site hebben. Links naar je site is een hele belangrijke factor voor het stijgen in de Google resultaten.

Met dit overzicht kan je in de gaten houden wie naar je linked en of dit aantal stijgt of juist daalt. Mocht het dalen dan kan je bijvoorbeeld contact opnemen van de externe site om te vragen waarom ze je link hebben verwijderd.
Misschien was dit wel per ongeluk en zijn ze blij dat je het onder de aandacht brengt, goed voor jou en goed voor hun!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *